Westerpark

03

Interview

Ronald Tolman

Hoe is het beeld tot stand gekomen?

“Lang geleden was er een verzoek vanuit het Structuurplan (1985) om twee beelden te laten maken door aanstormend talent voor het Westerpark, waarbij nieuwsgierigheid van het ene beeld naar het andere beeld centraal stond. Ik had het idee om een beeld te maken dat nieuwsgierig naar een ander beeld (dat van Liesbeth Palessen) zou kijken. Mijn ontwerp ontving grote waardering en het is dan ook uitgekozen samen met Liesbeth Palessen als winnaar van het structuurplan beeldende kunst Westerpark. Wij hebben elkaars beeld los van elkaar ontworpen en elkaar niet op de hoogte gehouden van hun werkzaamheden. Bij mijn beeld staat nieuwsgierigheid centraal. In mijn ogen is het toppunt van nieuwsgierigheid op een stoel zitten en achterom kijken om te zien wat er gebeurd. Ik was natuurlijk ook zelf erg nieuwsgierig naar het beeld van Liesbeth Palessen vandaar dat mijn beeld een man op een kruk uitbeeld die achterom kijkt naar het beeld van Liesbeth Palessen. Het beeld daagt dagelijks bezoekers van het Westerpark uit om mee te kijken naar het beeld van Liesbeth Palessen. Ik vond het een erg leuk initiatief van het Structuurplan om op deze manier twee kunstenaar aan elkaar te koppelen. Zo is er een mooi dialoog ontstaan tussen de twee beelden, wat in mijn ogen erg bijzonder is.”

Wat is uw werkwijze?

“Als kunstenaar raakt je verzeild in een thema die belangrijk voor je is en voor mij is dat nieuwsgierigheid”. Het merendeel van mijn werk gaat over verbazing en nieuwsgierigheid vandaar dat ik in 1986 dan ook ben uitgekozen door de toenmalige opdrachtgever Structuurplan.”

Welke materialen heeft u gebruikt?

“Dit beeld is helemaal van was gemaakt. Ik ben begonnen met het maken van een ijzeren montuur waarop ik vervolgens het was heb gemodereerd. Daarna heb ik het beeld naar een bronsgieter gebracht die twee bronzen kappen heeft gemaakt en aan elkaar heeft gelast.”

Waarom heeft u deze materialen gekozen?

“Ik maak al mijn beelden in het brons. Ik zie het eigenlijk als een soort ironische kijk op klassieke beelden. Aangezien klassieke beelden altijd in het brons zijn. Dit beeld zie ik dan ook als een klassieke variant met een glimlach.”

Heeft u nog een leuke, bijzondere herinnering aan het maken van het beeld?

“De onthulling was een hele gebeurtenis, in die tijd werden onthullingen van beelden nog groots aangepakt. Het was een behoorlijk spektakel, zo kwam er ook iemand uit de buurt met een roze Chevrolet het park binnenrijden, gewoon op zijn eigen houtje, om te kijken wat er allemaal gaande was.”

Heeft u een atelier in Amsterdam?

“Nee in Nijmegen.”

Heeft u beelden van de totstandkoming van het beeld?

“Nee helaas niet, in die tijd had ik het zo druk dat ik mijzelf geeneens de kans bood om foto’s te maken.”

Extra informatie over Ronald Tolman:

“Ik heb ook 15 jaar geleden een beeld gemaakt voor de Paleistuin van huis Ten Bosch voor de koningin. Het beeld heet ‘de zon’ omdat het een ijzeren constructie is die de zon voorstelt.”

3-ManopKruk-Hoofdbeeld-A