Westerpark

02

Interview

Michiel Schierbeek

Hoe is het beeld tot stand gekomen?

“Destijds heeft een projectgroep een heel plan gemaakt voor een serie beelden voor de Spaarndammerbuurt. Voor het beeld dat moest komen voor de ingang van het Westerpark hadden ze mij benaderd. In samenwerking met deze projectgroep hebben we ook nog een plan gemaakt voor het schilderwerk van het hek van de ingang van het Westerpark. Het hek hadden we rood geschilderd wat mooi bij het beeld paste. Inmiddels is het hek niet meer rood, het bleek te veel werk om het verfwerk bij te houden.”

Wat is uw werkwijze?

“In die periode werkte ik vaak met hout. Ik heb toentertijd een hele serie houten beelden gemaakt. Die beelden heb ik uit maar 1 houtbalk gehaald. Ik haalde alleen dingen weg, ik voegde geen materialen toe aan mijn werk. Het hout schuurde en verfde ik zelf. Voor de toren heb ik ook een houten schaalmodel (1:10) gemaakt.”

Wat voor een kunst maakt u, wat is uw thematiek?

“Mijn thematiek is gebaseerd op kromme lijnen die staan voor groei. Dit beeld heeft ook iets weg van een kubistische boom. Tijdens het maken van het beeld was ik geïnspireerd door groei. Tevens werd ik beïnvloedt door de stijl, kleuren en mathematiek van hoeken. Ook ben ik destijds geïnspireerd door Mondriaan en Rietveld. Daarnaast werkte ik veel met kristallen vormen. Ik was in die tijd geïntegreerd door kristal. Met name in de basisprincipes van kristallen. Een diamant heeft een mathematische vorm die ook met groei te maken heeft.”

Wat heeft u gestudeerd?

“Ik heb op de rietveld academie gestudeerd en ik heb jaren als assistent van kunstenaar Andre Volten (heeft o.a. een beeld op het Frederiksplein) gewerkt.”

Met welke materialen werkt u?

Brons, ijzer, glas en hout. Inmiddels helemaal overgestapt op de fotografie, ik maak bijna geen beelden meer.”

Waarom heeft u deze materialen gekozen?

“Ik heb metaal gekozen omdat het duurzaam is. Eigenlijk was dat de voornaamste reden. Tevens is het beeld zo bedacht dat je er niet in kan klimmen. De eerste 2 meter 20 is zo gebouwd dat een persoon zich nergens aan vast kan klampen. Beeldhouwen blijft in mijn ogen een praktisch vak, als kunstenaar moet je veel dingen van te voren goed plannen en organiseren.”

Heeft u nog een leuke, bijzondere herinnering aan het maken van het beeld?

“Het plaatsen van het beeld was erg bijzonder en spectaculair. De betonnen platen en bijbehorende heipalen moesten precies op de goede plek geplaatst worden, dit bracht wel veel spanning met zich mee. Ik kan me herinneren dat ik al een paar jaar niet had gerookt maar ik die dag weer stond te roken. Uiteindelijk zijn de palen door middel van een hijskraam precies op de goede plaats terecht gekomen.”

Heeft u een atelier in Amsterdam?

“Ja, maar op dit moment kan ik geen klas ontvangen, mijn huidige atelier is te klein en te vol.”

Heeft u beelden van de totstandkoming van het beeld?

“Ik heb leuke foto’s van het transport maar die kan ik helaas niet vinden. Door de verhuizing naar mijn nieuwe atelier weet ik niet meer waar ze liggen. Mocht ik ze vinden dan stuur ik de foto’s op.”

Extra informatie over het beeld:

“Het beeld is heel precies geplaatst omdat er rekening is gehouden met de zichtlijn. Helaas zat er een hoofdgasleiding op de plek waar we hem eigenlijk hadden willen plaatsten, dan was de zichtlijn van de Haarlemmerstraat nog beter geweest. Het beeld is 13 meter hoog en de betonnen heipalen die onder het beeld zitten zijn maar liefst 17 meter diep! Voor het stadsherstel heb ik destijds ook 75 mini exemplaren van het beeld (5 cm en van hout) gemaakt, zodat het stadsherstel die aan zakenrelaties kon geven. Hier heb ik meer mee verdiend dan aan het beeld zelf, daar heb ik maar 6000 gulden voor gekregen terwijl er heel veel werk in zat.”

2-ZT-Hoofdbeeld
Jaguar 1980

Jaguar 1980