Westerpark

07

Interview

Godelieve Smulders

Hoe is het beeld tot stand gekomen?

“Voor een natuur en milieu beurs van de Utrechtse jaarbeurs had ik een 30 meter lang paviljoen gemaakt. Het paviljoen werd helaas na drie dagen afgebroken. Ik vond het heel jammer en ik kwam op het idee dat het werk had kunnen groeien als ik het in de grond zou zetten. Kort daarna heb ik het Stadsdeel West benaderd of ik een groei kunstwerk mocht maken. Gelukkig was het stadsdeel erg enthousiast. Ik heb zelf de plek uitgekozen en vervolgens toestemming gevraagd.”

Wat is uw werkwijze?

“Mijn werkwijze is eigenlijk elke keer anders. Wel begin ik altijd met ontwerpen achter mijn tekentafel. Voor dit kunstwerk had ik oorspronkelijk wilgen uitgekozen maar die groeiden echt veel te hard! Toen heb ik de wilgen vervangen voor beuken. De buitenkant van het kunstwerk heeft rode beuken en de binnenkant heeft groene beuken. Destijds heb ik veel met de natuur als thema gewerkt. Ik hou niet van massief werk maar van licht werk waar je doorheen kan kijken.”

Wat voor een kunst maakt u ?

“Eigenlijk ben ik een all round kunstenaar en ook wel een multi media kunstenaar. Ik doe alles door elkaar. Zo teken en schilder ik. Ook doe ik projecten op het internet. Ik zou mijn kunst omschrijven als postmodern.”

Wat heeft u gestudeerd?

“Ik heb eerst de Rietveld academie gedaan en daarna de Rijksacademie. In het begin van de jaren 80 ben ik begonnen met werken. Ik geef ook les op scholen en ik geef cursussen boetseren, bijvoorbeeld voor bedrijfsuitjes. Ik vraag de mensen dan om elkaars hoofden na te boetseren.”

Welke materialen heeft u gebruikt?

“Ik heb rode en groene beuken als materiaal gebruikt. Elk jaar keer ik terug met de groenafdeling van het park om het kunstwerk te snoeien. Het kunstwerk is dus eigenlijk nog steeds niet af, de koepel hoort namelijk nog veel dichter te groeien. Het is een blijvend project.”

Waarom heeft u deze materialen gekozen?

Ik hou heel erg van grote monumentale vormen, het liefst twee keer zo groot als de mens. Ook hou ik van het vormverloop van takken en dat het kunstwerk kan groeien vind ik natuurlijk fantastisch. Ik kan hele grote, lichte en open vormen maken zonder dat het veel geld kost. Dus ook financieel is het goed haalbaar en het is heel leuk om met veel mensen te werken.

Heeft u nog een leuke, bijzondere herinnering aan het maken van het beeld?

“Het beeld heette eerst ‘Het landhuis’ maar toen ik met de groenafdeling van het park aan het werk was om de bomen aan elkaar te knopen, kwamen er toevallig een bruid en bruidegom aan lopen. Ze vroegen of ze met elkaar, en hun beiden families, op de foto mochten voor de ingang van het kunstwerk. Na deze gebeurtenis heb ik de naam van het kunstwerk veranderd in ‘De bruidssuite’.”

Heeft u een atelier in Amsterdam? Zou u klassen willen ontvangen in uw atelier?

“Ja dat is prima, ik geef ook veel les en ik vind het leuk om kinderen en tieners te ontvangen.”

Heeft u beelden van de totstandkoming van het beeld?

“Die ga ik je per mail toesturen, ik heb namelijk foto’s van verschillende stadia.”

7-Bruidssuite-Hoofdbeeld